مقاله ای مفید درباره دکوراسیون و طراحی داخلی

مقاله ای مفید درباره دکوراسیون و طراحی داخلی

13 آبان1396

مقاله ای مفید درباره دکوراسیون و طراحی داخلی اگر به دنیای دکوراسیون، معماری و طراحی داخل علاقه مندید، اگر ذوق هنری در خود می بینید و اشتیاق فراوانی به زیباسازی محیط زندگی خودتان دارید، و همینطور می خواهید اصولی تر دست به تغییرات در منزل و یا محیط کارتان بزنید، حتما به مقاله بسیار مفید درباره دکوراسیون و طراحی داخلی نیاز دارید. این مقاله بسیار خواندنی و کاربردی دکوراسیون حتما شما را در این راستا یاری خواهد کرد. همه انسانها در اعماق درون خود خواستار آرامشند. این امر، برای هر فرد، اگر نه در هیچ جای دیگر، حداقل در خانه باید محقق شود. در خانه است که می‌توان انرژی‌های از دست‌رفته طی روز را جایگزین کرد. دور هم جمع شدن اعضای خانواده، گپ زدن و چیزهای ساده این‌چنینی به ما انسانها کمک می‌کنند تا خستگی‌های روزانه را در جایی بیرون از خانه جا گذاشته و برای فردا آماده شویم. فضای داخلی خانه می‌تواند منبع تمام‌نشدنی نشاط و آرامش باشد به شرطی که بعضی از جزئیات ظریف که بسیار موثر هم هستند رعایت کنیم. گاهی توجه به نکته‌های کوچک، نتایج بزرگی به دنبال دارد. امروزه اهمیت طراحی مناسب فضای داخلی منزل و محیط کار و تاثیر آن در افزایش بهره وری و ایجاد حس آرامش امریست انکار ناپذیر. هرچند استفاده از میلگرد و رابیتس و متعاقب آن گچ یا سیمان سالهاست در کشور ما رواج دارد اما در طول این مدت نحوه طراحی داخلی بویژه طراحی دکوراسیون سقف دستخوش تغییرات زیادی شده است. سابق بر این طرحها همگی یک چهارچوب خاصی داشتند,استفاده از اشکال منظم,چند ضلعی منظم,دایره یا بیضی ویا تلفیقی از این اشکال بسیار متداول بود اما امروزه طراحانداخلی سعی دارند کمتر از قرینه سازی استفاده نمایند و یا به بیان بهتر سبکهایکلاسیک رفته رفته جای خود را به سبکهای مدرن داده اند. توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلان ها، نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد. طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند. معماری داخلی نقش عمده ای در کیفیت فضای ساختمان ایفا می کند. نحوه چیدمان و تقسیم بندی فضا، جنس و رنگ پوشش سطوح ( کف، سقف و دیوارها ) ، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر دیگر تعیین کننده زیبایی و کار آمدی فضاهای داخلی هستند. امروزه تاثیر معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی) ، راندمان (در فضاهای اداری ) ، اثر بخشی ( در فضاهای تجاری ) بسیار بدیهی و لازم به نظر می رسد. از سوی دیگر معماریداخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را می توان با راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف کرد. باید دانست که هر کدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی در اولویت قرار می گیرد. مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی ، اهمیتی خاص یافته و در بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود. الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار میگیرد. پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جزء لاینفک فضاهای معماری بر می شمارد. معماری داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده و جالب تر اینکه سعی می کند نمود هایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان کند؛ مساله ای که سال ها است در معماری مورد بحث و جدل قرار گرفته وتاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. معماری گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ریزه کاری هایی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته دارد. تزئینات و کاشیکاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کنند و هم اکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است یک طراح داخلی مسئول طراحی، دکوراسیون و عملکرد فضای کارفرماست خواه فضا تجاری باشد یا صنعتی و مسکونی. او همکاری نزدیکی با معماران و کارفرمایان برای تصمیم‌گیری در مورد ساختار یک فضا، نیاز کاربران آن و بهترین سبک مناسب هر دو مورد دارد. این حرفه ترکیبی از مهندسی و هنر می‌باشد و مستلزم داشتن ذهنی منحصر به فرد برای بکارگیری مناسب هر دو رشته است. علاوه بر شناسائی رنگ و محصولات ومصالحومبلمان باید مهارت گفتگو با کارفرما و قبول سفارشات را داشته و روشهای اجرا و نگهداری عناصر معرفی کنندۀ فضا را بداند. همچنین باید ساختار فضا را بشناسد. این عامل از دانش مورد نیاز برای طراح او را از دکوراتور متمایز می‌کند. طراح داخلی باید قابلیت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه، تصمیم‌های عملکردی را داشته و با پیمانکار و کارفرما همکاری کند و تمام کارها بنا به نظر خود آنها انجام شود. برای این منظور باید بین سلیقۀ خود و کارفرما تعادل برقرار کند و بیشتر سلیقۀ کارفرمای خود را در نظر داشته باشد. این عامل شاید در ابتدا برای کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند ناامید کننده باشد. بخصوص کسانیکه می‌خواهند قبل از اینکه ساخت یک بنا تمام شود طراحی خودشان را شروع کنند. این دو موضوع بیانگر این نکته است که آنها باید در مورد طراحی اولیه و پردازش اطلاعات و زمان‌بندی کارها مهارت داشته باشند. این اصل موجب تعجب تعداد زیادی از طراحان واقعی می‌شود که انتظار دارند تأثیرپذیری کمتری از قواعد اجرایی و فنی در مورد پیدایش یک فضاء و حس کلی آن داشته باشد. افراد موفق در این صنعت اظهار می دارند قابلیت متعادل کردن عملکرد با زیبایی، تعیین کنندۀ موفقیت یک طراح داخلی است. با وجود پیچیدگی کار، آنان که بخوبی از عهدۀ آن بر می‌آیند بسیار راضی و خشنودند. انچه که همواره باید مد نظر قرار گیرد آنست که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ تنها بایست از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضاسازی و تزئین باید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با مساله لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات صورت پذیرد. ساختن خانه‌ای در رویا آسان اما در عمل سخت و دشوار است! در این بین همواره هدف ارائه طریقتی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل، تحت نظمی منطقی درآید و شکل عنصری سازنده به خود گیرد. به خاطر عوامل متعددی که در شکل‌گیری یک طرح موقت دخالت داردند اجرای کار نیازمند برنامه‌ای دقیق و منظم است. پیشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف وقت و هزینه می کاهد و در نتیجه حاصل کار را پر ثمر می‌سازد، لذا در طرح اجرائی عواملی چند لازم است مورد نظر قرار گیرد. عملکرد اولین عنصری که در بدو امر باید مدنظر قرار گیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است. یک چهار دیواری می‌تواند به عنوان اطاق خواب، نشیمن، اطاق بچه، آشپزخانه، سالن ورزش، فروشگاه یا اداره شخص معین برای فعالیت مشخص قرار گیرد…. ضروری است با استفاده از عواملی چون نورپردازی و چیدن مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقآ مشخص شود. افراد نیازهای یک خانواده پر جمعیت با احتیاجات فردی مجرد یکسان نیست. وجود اطفال خردسال قهرآ نوع خاصی تزئین را دیکته میکند خصوصیات روانی افراد خانواده و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف میکنند نیز از عواملی مهم در ارایش خانه بشمار میرود لذا منظور داشتن سلیقه کلیه اعضای خانواده ضروری است. آسایش در نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبائی در دکوراسیون واجد اهمیت است. اطاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل میگردد! محل کار زندگی یا استراحت چنانچه شرایط مناسب و راحتی فراهم ننماید دارای فضای سنگین و کسالت بار شده افراد را از خود گریزان خواهد نمود نقش عمده معماری و تزئین داخلی در حقییقت ایجاد محیطی مناسب برای زیستن و فعالیت های انسانی است. ویژگیها منظره اطاق، میزان نور طبیعی و خصوصیات معماری ساختمان از دیگر عواملی هستند که قبل از شروع تزئین باید مدنظر قرار گیرند.این عوامل اجزا ثابتی را تشکیل میدهد که تغییر آنها و پس از اتمام کار دیگران امکان پذیر نیست لذا ترکیب بندی را طوری باید انجام داد که از جنبه‌های مثبت این ویژگی‌ها حداکثر بهره‌ برده‌شود. نقشه انجام کار چه در ساختمانی نو و چه تغییر دکور یک ساختمان کهنه باشد باید با در نظر گرفتن شکل فضا و پیاده کردن نقشه آن صورت گیرد. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات است. مبلمان یا تغییر رنگ بر روی نقشه امری ساده و بدون خرج است اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمام کار به قیمت صرف هزینه اضافی و دوباره کاری است .نقشه نه تنها فضای قابل استفاده را پیشاپیش نمایش میدهد بلکه به کمک ان میتوان تعداد و اندازه اثاثه مورد نیاز را نیز مشخص کرد. نور ضمن کشیدن نقشه مناطقی که از آنجا نور طبیعی به داخل تابیده میشود و نواحی تاریک، همچنین تعداد چراغهای سقفی و آباژور با تعیین محل دقیق آنها لازم است مشخص گردند محاسبه رو شنائی عمومی و نقاطی که احتیاج به نور بیشتری برای مطالعه یا کار دارند واجد اهمیت خاصی است. سطوح سطوح اصلی اتاق شامل سقف و کف ودیوار ها است؛ پرده‌ها روکش مبل و صندلی، سطح درها و پنجره ها نیز سطوح کوچکتر را تشکیل می دهند. رنگ، نقش، بافت در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر است نقوش درهم و رنگهای تند بر سطوح مذکور قدرت جلب توجه بیشتری داشته و فضا را شلوغ و کوچک خواهند کرد.تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است. به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یک سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دکوراسیون و ابعاد دراماتیک و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است که همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملکردی را سامان دهد. طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی که انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی کننده اصولی باشد که در فوق به آنها اشاره شد. گروه تزئینات سنگی مینیاتور سنگ آنتیک و دکوراتیو و تزئینی 22696007 22698515 09122409336

جزئیات
 درب ساختمان

درب ساختمان

11 آبان1396

در: به طور كلي از ساختمان گفته مي شود  كه با بازو و بسته  شدن فضاهاي داخلي و خارجي رابه هم مربوط مي ناميد .ودر بعضي از مولرد نيز عبور نور و تبادل هوا را ممكن يا نا ممكن مي نمايد. وظيفه اوليه در ايجاد امكان دسترسي است و از جمله مقاومت و پايداري – حفظ حريم خصوصي و ايمني – عايق حرارتي و صوتي – حفظ محيط از باد و باران . قسمتهاي مختلف در عبارتند از : لنكه در: قسمتي كه درون چهار چوب قرار مي گيرد . قاب : همان چهار چوب در . آستانه : قسمت پتييني قاب در. كتيبه :  قسمتي از در يا پنجره كه  در قسمت بالايي در مانند شكل مقابل قرار  مي گيرد و ممكن است  بازشو ثابت  باشد . وادار : تقسيم كننده  لنگه در  به دو يا چند قسمت . بائو : واردار عمودي طرفين در يا پنجره كه قفل و لولا نيز به آن متصل و يا درون آن قرار مي گيرد را بائو مي گويند. قيدهاي فوقاني و تحتاني : وادارهاي بالا وپايين . تنكه : قسمت صفحه مانندي از در كه مابين دو وادار قرار گيرد را تنكه گويند. پاخور : يال پاييني لنگه در كه معمولاً پهنتر از يالهاي  جانبي بوده و به منظور جلوگيري از صدمه ديدن در از ضربه پيش بيني مي شود . شيشه خور : قسمتي از يالهاي  دركه شيشه را بر روي آن تكيه  مي دهند . دماغه : قسمتي از لنگه در كه روي نماي قاب قرار مي گيرد . زهوار : قسمتي از در كه  به منظور زينت يا درز گيري  و يا سهولت نصب شيشه بر روي در يا پنجره نصب مي گردد. يراق : قسمتي از لوازم در است كه  به منظور باز وبسته شدن و قفل كردن در مانند لولا ،دستگيره ،….. به كار مي رود؟ انواع در : برحسب شرايط زير داراي انواع مختلفي هستند. محل قرارگيري : درها از نظر محل قرار گيري به دو دسته كلي درهاي خارجي و درهاي داخلي تقسيم مي گردند. تعداد لنگه : يك لنگه،دو لنگه       3- جهت بازشو : مانند درهاي يك لنگه از نظر محل قرار گيري لولا به درهاي راست كه با دست راست به سمت خارج باز مي شود  ودرهاي چپ كه با دست چپ به سمت خارج  باز مي شوند . معمولاً بازشوها به طرف داخل است و جزء محل هاي كه از 20 نفر بيشتر جمعيت داشته باشد .كه در اين صورت  به سمت خارج باز مي شود . مصالح مورد استفاده در درها : درهاي چوبي : معمولاً براي فضاهاي داخلي درهاي فولادي : به عنوان درهاي خارجي درهاي آلومينيومي : با توجه به مقاومتي كه  در برابر رطوبت  دارند براي فضاهاي مرطوب استفاده مي شوند . درهاي شيشه اي : اين نوع درها كه از شيشه هاي ضخيم و آبديده ساخته شده اند معمولاً در فضاهاي تجاري و اداري  و در مكانهايي كه حفظ محرميت داخلي مورد نظر نباشد پيش بيني مي شوند . درهاي پلاستيكي : اين  نوع مصالح كه به تازگي وارد صنعت ساختمان شود است به سرعت جاي مصالح مختلف  را پر مي كند درهاي ساخته شده از مقاطع pvc مخصوصاً در مكانهاي مرطوب پيشنهاد مي شود . انواع ديگر درها عبارتند از : درهاي با لولاي كنار : درها با لولا هاي محوري ـدرها با لولاي دورانه . درهاي كشويي : اغلب به منظور جلوگيري از به هدر رفتن فضاها از اين نوع درها و بيشتر در كارخانه ها و كارگاههاي صنعتي استفاده مي گردد. در هاي آكاردئوني : اين درها نيز به منظور جلوگيري از به هدر رفتن فضاها مورد استفاده قرار گرفته و اغلب در مكانهاي صنعتي و گاراژ ها استفاده مي گردد. موقعيت  قرارگيري درها درهاي داخلي : درهاي  داخلي بايد در جايي قرار بگيرند كه فضاي قابل استفاده اتاق بيشتر شود . اما درباره اين كه در ،به داخل يابه بيرون ساختمان باز شود ، بايد  تصميم گيري درستي اتخاذ گردد كه معمولاً درها به داخل باز  مي شوند  درها بر اساس نوع ساختار ، مكان گيري و اهدافي كه لذاي آنان طراحي مي شود نامگذاري شده است . در متعادلا يا بالانس شده براي باز شدن به نيروي كمي نياز دارد و براي كريدورها بسيار مناسب است . پهناي در، براساس نوع كاربردي آن براساس اتاق آن تعيين مي شود و كمترين مقدار  بازشوي يك دراز داخل 55 است . در ساختمانهاي مسكوني اندازه هاي استاندارد عرض درها در زير آورده شده است : درهاي يك لنگه : اتاق هاي اصلي تقريباً 170 سانتي متر . درهاي ورودي 140 تا 325 سانتي متر  ارتفاع بازشوي در حداقل 185 سانتي متر  اما به صورت معمولي 195 تا 200 سانتي متر .درهاي كشويي و بادبزني معمولاً براي خروج و فرار مناسب نيستند ،زيرا در شرايط اضطراري ،ممکن است راه را ببندد. اشخاص معمول احتياجات خاصي دارند كمترين پهناي مورد نياز  در، براي اين اشخاص 80 سانتي متر است . كه البته  براي استفاده  كنندگان از صندلي چرخدار بسيار كم است و90 سانتي متر معمولاً كافي مي باشد . ناگفته نماند كه براي  عبور صندلي چرخدار بايد  يك فضاي اضافي  در دو طرف در نظر گرفته  شود . كريدور ها نبايد  كمتر از 120 پهنا داشته  باشند . پس استفاده كنندگان از صندلي  چرخدار مي توانند  در ديوار انتهايي كريدور و يا در  ديوارهاي كناري ،براي خود دررا باز كنند . در انتهايي بايد جلوتر قرار بگيرد تا فضاي كافي در ،براي دستگيره را فراهم كند. در ضمن هنگامي كه يك  در گوشه اي از يك اتاق قرار مي گيرد ، لولاي آن بايد در گوشه نزديك به ديوار بسته شود . اندازه  ها و چهار چوب : اندازه فاصله ها و حفره هاي ديوارها براي درها . 1)    اندازه هاي اسمي استاندارد  ساختمان مي باشند  اگر در موارد استثنايي ،اندازه هاي ديگري لازم است . اندازه استاندارد  ساختمان  براي آنها بايد  مضربي از 125 ميلي متر (براسا  استاندارد انگليس ) باشد  چهار چوب هاي سمت راست و سمت چپ به كار برده  شوند . 2)    درهاي چرخان و كشويي : درهاي چرخان در طرح ها متنوعي ساخته مي شوند و بعضي از آن ها قابل تنظيم هستند هنگامي كه تعداد  مصرف كنندگان زيادباشد (بخصوص در تابستان ) پانل ها مي توانند در وسط قرار گيرند تا به هنگام رفت و آمد زياد ،به طور همزمان عده اي بتوانند از يك دو وارد و عده اي از در ديگر خارج شوند. در برخي از طرح ها پانل هايي وجود دارند كه مي توانند هنگامي كه عبور  و مرور فقط در  يك جهت  است ،به گوشه اي جمع شوند (به عنوان مثال ) هنگامي كه در پايان  يك روز تجاري پر رفت و آمد موسسه تعطيل مي گردد وسايل دقيق كنترل كننده مي توانند براي كنترل درهاي اتو ماتيك  به كار برده  شوند  اين وسايل  شامل  /////و صفحات الكتريكي و يا ارتباط دهندگان پنوماتيك كف مي باشند . صفحات  تك جهتي و صفحات انعكاس  دهنده نور براي كنترل درهاي  كشويي اتوماتيك  كه داراي پانل هاي 6تا8 متر پهنا هستند  براي نصب راهها  فرار در بلوك هاب اداري ساختمان هاي عمومي و سوپر ماركت هاي ايده ال مي باشند . در،در مكانهاي مختلف : سينماها : خروجي هاي به بيرون  تقريباً بيش از 2 متر از پهناي كل و محاسبه آن شبيه  محاسبه  كريدور است . درهاي 5/1 متري اجازه  داده        مي شود در صورتيكه يك لنگه اصلي آن يك متر پهنا داشته باشد و اگر لنگه ثابت را بتوان  به داخل توسط لولا باز نمود ارتفاع در 20/1 كافي است و كف گير خودكار براي باز كردن در بايد  تعبيه  باشد  درهاي بدون آستانه بايد به بيرون باز شده ،بتوان  به داخل كريدور تقريباً 150 ميلي متر بريد اما پهنا محدود  نيست. بيمارستانها :تمام درها  بايد جزم و كاملاً بسته  شوند ( لب كنگره دار توصيه  مي شود ) پهناي در براي تخت هاي متحرك  مساوي يا بزرگتر از 10/1 متر و بهتر آن 20/1 متر مي باشد  براي  سرسرا (حال ) درهاي دو لنگه  پروانه اي  خود بسته شد به پهناي 80/1 متر لازم است . براي محوطه آماده سازي برحسب استفاده معمولاً يك متر است درهاي تخته چند لاي قاب آهني دار لب كنگره اي  لاستيكي ضد صدا بسيار مناسب است . دربهاي  گاراژ و انباري : از دربهاي فوقاني و يكطرفه  مي توان  درگاراژ ها و مكانهاي مشابه  استفادهع  كرد اين  درها  مي توانند به صورت  درهاي  تاشو  يا درهاي  با وزنه تعادل  فنري و يا سنگيني  تعادل  باشند و اينكه به صورت  درهاي  تك جداره  و دو جداره  مقاوم و نيمه شيشه اي يا تمام شيشه اي  استفاده شوند .  صفحات  اين نوع  درها ،پلاستيكي ،آلومينيومي  يا ورقه  فولاد گالوانيزه مي باشند . بيشترين ابعاد اين درها 96/1 *82/4 و حداكثر محيط صفحه در m2 10 مي باشد . ازدرهاي طاق ماند هم مي توان در اين نوع استفاده كرد عملكرد  درهاي فوقاني  و يكطرفه  ساده است  . زيرا  اين نوع درها تا سقف بالا رفته  و توسط  دستگاههاي بي سيم كنترل شود . 1-   همچنين درها  بالا رونده تاشو. 2-   درهاي قسمت 2.2 3-   درهاي تلسكوپي تاشو. 4-   درهاي كركره اي غلتكي و الومينيومي از انواع ديگر  درها هستند  كه هنگام باز بودن  شكل غير معمولي دارند . درهاي تك جداره  يا چند جداره  در ساختمانهاي صنعتي – شركتهاي حمل و نقل و كارگاههاي استفاده مي شوند . حداكثر اندازه  اين درها  از لحاظ پهنا 18 متر و از لحاظ ارتفاع 6 متر مي باشند . اين درها  با يك سوئيچ كشنده صنعتي مانع سبك يك چرخ زنجيردار يا كنترل از راه دور به صورت الكتريك  يا با استفاده  از هواي ف فشرده با بالشتك تماس حركت مي كنند . درهاي متحرك  بايد از جريان برق براي افزايش سرعت  باز و بسته  شدن استفاده نمايند .درهاي قاب دار پلاستيكي و درهاي  يك لايه  و شفاف pvc در برابر ضربه و سايش مقاوم  بوده و بدين ترتيب پرده هاي شبكه اي pvc نيز مناسب مي باشند . درهاي پلاستيكي مثل درهاي /////// درز پلاستيكي  و بالشتك پلاستيكي براي باز زدن ويا تخليه  بار اندازها وورود و خورج از انبارهاي داروي سيستم حرارتي مناسب هستند اين درها طي عمليات بارزدن و تخليه بار اجناس واز اثرات بادو باران نگه مي دارند . درهاي ضد حريق T90-T30 وجود دارد  هريك از درهاي مقاوم در برابر حريق مثل درهاي كشويي ، بالا رونده و يا تابدار بايد از تجهيزات برقي به صورت مستقيم و جداگانه استفاده كنند تا دريك حادثه آتش سوزي به صورت خود ار بسته شوند توضيح كلي درباره درهاي مقاوم در برابر آتش : مونتاژ درهاي مقاوم در برابر آتش ، به منظور جلوگيري از پخش دود و آتش ساخته شده اند كه از در مقاوم ،چهار چوب ، يراق آلات ، قفلو گچ بريهاي فلزي تشكيل شده است . هر جزء آن به عنوان عايق آتش عمل مي كند . اين نوع در طبق استاندارد NFPA80 است كه تامين كننده حداقل  معياد پخش دود و آتش دردريچه ها وروزنه هاي ديوار، سقف و كف است . درجه حفاظت برحسب ساعت بيان مي شود . انواع درتنكه اي : 1)4ساعته و3 ساعته : دريچه هاي ديوار آتش ، ساختمان را به  نواحي مختلف آتش تقسيم مي كند . 2) 1و5/1 ساعته : دريچه هاي ارتباطات عمومي و //////// قسمتهاي مجزا ي افقي را فراهم مي كند .3) سه چهارم  ساعت و 20 دقيقه اي : دريچه هاي بين اتاقها  و كريدور ها نكته حفاظت ساعتي براي دريچه ها ، بستگي به استفاده  از عايق دارد كه در دريچه هاي عمودي ، ديوارهاي تقسيم كننده ،ديوار كريدور ، عايق دود و مكانهاي خطرناك  استفاده شده است . انواع در : 1)درهاي مركب : شامل صفحات پلاستيكي ، فولادي و چوبي است كه توسط يك قسمت توپر به همديگر متصل مي شوند. 2) درهاي فلزي مجوف : پانل هايي كه از ريل ، با هو ، قسمت اصلي چوبي با پوشش فلزي فولاد شماره 20 يا سبكتر .3) در فلزي روكش دار : پانل با روكش چوبي و پوشش فولاد شماره 24 .4) درب صفحه فلزي : فولاد با شماره 22 با سبكتر . 5) درفلي با روكش قلع با قسمت اصلي چوب ، پلميت «ترن » فولاد گالوانيزه . 6) درب قسمت اصل يا چوبي : با صفحه روكش پلاستيك ، چوب سخت و يك قسمت خرده چوب انواع چهار چوب : چارچوب ها به صورت كارخانه اي يا ساخت در محل كار ، ساخته مي شوند  چار چوب بايد  در لغاز و كف كاملاً مهار شود .  از چار چوب سبك : اعضاي لغاز و سريا كلاهك چارچوب از آلومينيوم (حداكثر45دقيقه ) و يا از فولاد با شماره  سبك (5/1 ساعت) چارچوب فولاد پرسي مجوف : اعضاي لغاز و سر يا كلاهك چارچوب از فولاد شماره 18 و يا سنگين (3ساعته) يراق الات : يراق الات نيز به صورت  فابريك يابعداً در محل كار ، بروري در نصب مي شوند  سازنده در بايد  يراق الات را اماده  كند طوري كه آنها براقي در جاي خود قرار گيرند . در برروي لولاي فولادي بلبرينگي نصب مي شود . بسته شدن و قفل شدن در اتوماتيك صورت  مي گيرد . اين درها  دارده ي سيستم اعلان حريق اتوماتيك نيز مي باشند . محل نصب چهارچوب در محل نصب چهار چوب  در بروي ريوارها ي داخلي و خارجي نبايد در گوشه اطاق پيش بيني شود. حداقل 10 سانتيمتر ودر شرايط خاص مانند قرار گرفتن رادياتور و يا كابينت و كمد در پشت در تا70 سانتيمتر فاصله براي بهتر باز شدن در قرار گرفتن دستگيره در فاصله مناسبي از رايوار الزامي است. وچون محل گچ نازك كاري يا اندود ذلخلي با چارچوب فلزي يا چوبي ترك برمي دارد. براي رفع اين مساله  در چهارچوب فلزي (چفت) ودرچارچوب چوبي از روكوب يا فيتيله  استفاده مي گردد.  چارچوب درهاي ورودي بايد به طريقي نصب شوند كه از عبور جريان هواو رطوبت به داخل جلوگيري نمايند. براي منظور درمحل اتصال ديوار به چارچوب لز ماستيك استفاده مي نمايند. ويا نماسازي راتاحداقل 2 CM برروي چارچوب در ادامه مي دهند. پنجره : قسمتي از يك ديوار است  كه امكان ورود نور ازطريق شيشه هاي شفاف يا نيمه شفاف فراهم مي آورد. اين وظيفه  اوليه پنجره با نصب جام شيشه در قالب پنجره به انجام مي رسد . اين نوع  پنجره را پنجره ثابت  يا نورگير مي نامند زيرا هيچ يك ازقسمت هاي ان باز است . پنجره ها بخش  مهمي از پوشش ساختمان  به شمار مي روند . وبايد چندين عملكرد را انجام دهند علاوه برعملكرد هاي اوليه پنجره  كه عبارتند از تامين نور طبيعي در داخل ساختمان و ارتباط بصري با خارج – پنجره ها  حافظي هستند دربرابر باران باد گرما وسرما وهمچنين عايقي در برابر صداهاي ناهنجار خارج از ساختمان . وظايف اوليه پنجره  عبارتند از : 1-   فراهم  ساختن امكان ورود  نور طبيعي وظايف ثانويه پنجره  عبارتند از : 1-   امكان روئيت منظره خارجي 2-   ايجاد تهويه ديگر وظايف پنجره عبارتند از : 1-   مقاومت و استحقام . 2-   حفاظت در برابر باد وباران . 3-   عايق بندي حرارتي . 4-   عايق بندي صوتي . استفاده از نور طبيعي روز : وظيفه  اوليه پنجره   فراهم ساختن  امكان ورود  نور كافي براي اجراي موثر فعاليتهاي روزانه است  عقل سليم حكم مي كند كه با توجه به هزينه تامين  نور الكتريكي و هدررفتن مقدار زيادي از منابع سوخت طبيعي از اين منبع رايگان روشنايي حداكثر استفاده به عمل آيد. حداقل ميزان نور طبيعي روز براي اجراي فعاليتهاي  مختلف برحسب عملكرد  فضاي معماري متفاوت است و بر حسب نياز به نور تعيين مي شود . ديد مناسب براي دست يابي به ديد مناسب عرض و ارتفاع پنجره  اهميت زيادي دارد . فاصله  كف پنجره  از كف اتاق ها بسيار مهم است .در مكانهايي كه مبل و صندلي استفاده مي شود  ارتفاع  مناسب كف پنجره  با فضاهايي كه افراد برروي زمين  مي نشينند. حفاظت دربرابر باد وباران : باد به سرعت به نماي ساختمان مي كوبد و از منافذ پنجره  وارد اتاقها مي شود . به غير از نفوذ هواي سرد و گرم باد به همراه خود گرد و غبار والودگي هاي مختلف را  وارد فضاهاي داخل ساختمان  مي نمايد . قطرات آب  باران  به علت اختلاف فشار مابين خارج و داخل از كوچكترين روزنه اي وارد مي شود  و باعث خرابيهاي فراواني مي گردد. ناچيزي وجود نداشته  باشد . درزمان بسته بودن پنجره   جابه جايي هوا از ميان  چارچوب پنجره  محيطي ،شكافهاي ميان شيشه و قاب بندي  واز همه بيشتر از شكاف باز ميان لنگه هاي بازشو و چار چوب پنجره  صورت مي گيرد . از نشت هوادر اطراف چارچوب پنجره  و اطراف شيشه  مي توان  با دقت در طراحي جلوگيري كرد . شكاف باز///// اطراف لنگه هاي پنجره بازشورا مي توان با دقت  در طراحي و استفاده از نوارهاي هوا بند تا اندازه  معقولي  هوا بندي كرد . به كمك تعبيه آبچكان  و شيارهاي مناسب جهت خروج آب ناشي از تعريف مشكل را مي توان بر طرف نمود . عايق بندي حرارتي : -         از طريق ضريب هدايت گرمايي شيشه كه حرارت  وبرودت رابه راحتي از خود عبور مي دهد . -         از راه  نفوذ گرماي تابشي خورشيد كه موجب افزايش دماي داخل مي گردد. با توجه به اينكه ضريب هدايت حرارتي شيشه هاي دو جدار- تقريباً نصف يك جداره مي باشد . بنابراين استفاده از اينگونه شيشه ها به منظور جلوگيري از نفوذ حرارت  حائز اهميت فراواني مي باشد. عايق بندي صوتي : انتقال سرعت از طريق مواد به وزن آنها بستگي دارد ، به طوري  كه هر چه مواد متراكم تر و سنگين تر باشند به همان  نسبت در كاهش انتقال صوت نقش موثرتري خواهند داشت . البته بافت و توانايي جذب امواج صوتي نيز بر كاهش انتقال صوت موثر است كه در مورد شيشه صدق نمي نمايد. به علت  نازكي شيشه پنجره ها  و شكافهاي باز اطراف لنگه هاي باز شو پنجره  ها عايق بندي ضعيفي در  برابر سرو صداي خارجي ايجاد مي كنند. درضمن پنجره  هاي باز مسير بدون مانعي براي صداهاي مزاحم فراهم مي سازند و گاهي موجب انعكاس صداهاي خارجي در داخل اتاقهاي مي شوند. براي كاهش قابل توجه صوت بايد از پنجره  مضاعف استفاده نمود  كه فاصله دو جام شيشه در اين حالت 10 تا 30 سانتيمتر مي باشد . پنجره  ها بر حسب نكات زير داراي انواع مختلفي مي باشند .: 1-   محل قرار گيري 2-   تعداد لنگه و طريقه باز و بسته شدن 3-   مصالح 4-   نحوه ساخت و مشخصات ظاهري 5-   ابعاد و اندازه 6-   مشخصات ويژه براي انتخاب نوع پنجره  با توجه  به اينكه در نماي خارجي ساختمان  به كار مي رود. رعايت نكات معمارانه  از اهميت زيادي برخودار است . علاوه برآن به دليل  تاثير نيروهاي محيطي(مانند: تابش آفتاب ،اقليم ، صوت، مناظر خارجي ،…) انتخاب پنجره  مناسب را دشوارتر مي نمايد. مهمترين عامل انتخاب نوع پنجره  محل قرارگيري پنجره  است . در نگاه كلي پنجره  ها به دو گروه زير تقسيم مي شوند . پنجره  هاي خارجي : براي  استفاده از نور طبيعي و مناظر و همچنين  تهويه پنجره  را در نماي ساختمان قرار مي دهند . براساس شرايط خاص اقلیمي و همچنين قرار گيري پنجره  و ساختمان (شمال ،جنوب ، شرق و غرب ) مشخصات آن مي تواند تغيير كند. پنجره  داخلي : بعضي اوقات به منظور استفاده  از نور درجه دوم از ساير فضاهاي ساختمان  از پنجره  هاي داخلي سود مي بريم  اين گونه  پنجره  ها از طريق نورگيرها (پاسيو ) نور را به اتاق مي رسانند. بعضي از ساختمان ها نورگيري از طريق كتيبه بالاي درها انجام مي شود . تعداد لنگه  و نحوه بازو بسته شدن : براسا ويژگيهاي  نما و همچنين به منظور ورود هوا پنجره  را به لنگه هاي متعدد  تقسيم مي نماييم . لنگه هاي پنجره  ممكن است  ثابت يا باز شو باشند . پنجره ها از نظر بازو بسته شدن به چنددسته تقسيم مي شوند كه عبارتند از : -         پنجره هاي لولايي -         پنجره  هاي محوري -         پنجره هاي كشويي -         پنجره  هاي مركب مصالح مورد استفاده در پنجره پنجره  هاي چوبي گرانتر و حجيمتر از انواع ديگر هستند و انتخاب آنها بستگي به ساير مصالح  به كار رفته در نما دارد . پنجره  هاي فولادي : پنجره  هاي فولادي به علت استحكام و ///// و همچنين سرعت اجراي كار از محبوبيت زيادي برخودار ند به منظور جلوگيري از زنگ زدن فولاد از رنگ آميزي استفاده مي نماييم  لكن در اقليم مرطوب و نقاطي كه رطوبت در كنار پروفيلها جمع مي شود و پوسيدگي تقريباً غير قابل جلوگيري است پنجره  آلومينيومي : توسعه آلومينيوم در صنعت ساختمان به علت  دو ويژگي منحصر به فردآن است . اول عدم نياز به رنگ آميزي به علت آنكه هرگز آلومينيوم زنگ مخرب نمي شود بنابراين ازآن مي توان در مناطق فوق العاده مرطوب بدون نياز به نگهداري زياد استفاده كرد . دوم به علت توانايي ايجاد پروفيلهاي با اشكال بسيار پيچيده  از اين مصالح  مي توان  پنجره  هايي با هوابندي بسيار مطلوب ساخت . به منظور افزايش توان مكانيكي اين مصالح معمولاً از ميلگردهاي فولادي استفاده مي نماييم . پنجره  آلومينيومي به كمك تسمه هاي فولادي به ديوار اطراف محكم مي شوند . پنجره  پلاستيكي استفاده از پلاستيك در جهان پس از جنگ جهاني دوم  رايج شد . اين مصالح  مزاياي آلومينيوم را با عمر طولاني و فرم پذيري و همچنين رنگ آميزي متنوع خود تكميل مي نمايد .از پي وي سي ( p .v.c ) خشك پروفيلهاي //// با هوابندي بسيار عالي براي پنجره  ها مي سازند. كه به وسيله پروفيلهاي فولادي گالوانيزه تقويت مي شوند . اين پنجره  ها نيز به كمك تسمه هاي فولادي به ديوار متصل مي شوند . ابعاد اندازه پنجره موقعيت جغرافيايي ساختمان و جهت نورگيري آن در تعيين سطح پنجره  موثر است. تزئینات سنگی مینیاتور سنگ آنتیک و دکوراتیو 22696007 22698515 09122409336

جزئیات
طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه

17 مرداد1396

آشپزخانه یا مطبخ به مکانی تلقی می شود که در آن غذا طبخ می گردد.آشپزخانه به عنوان بخش مهمی در یک خانه به شمار می رود و از آنجا که تأمین تغذیه خانواده در آن صورت می گیرد سلامت خانواده نیز از آن سرچشمه خواهد گرفت. همچنین گاهی آشپزخانه کانون گردهمایی های کوچک خانواده است و از همه مهمتر خانم خانه زمان زیادی از روز خود را در آن سپری می کند.از این رو طراحی مناسب این فصا بسیار حائز اهمیت است. بخش اول –آشنایی با ساختار دکوراسیون آشپزخانه های قدیمی(مطبخ): اگر کمی به عقب باز گردیم در بررسی معماری خانه های قدیمی  به اتاقک های  دخمه مانندی برخورد می کنیم که در دورترین و پنهان ترین بخش خانه به عنوان مطبخ مورد استفاده قرار می گرفته.و توجه چندانی به طراحی آن نمی شده.در دوران صفویه که اوج نفوذ دین اسلام به شریانهای جامعه بوده، هنر معماری نیز بی نصیب از آن نمانده . پنهان کردن زنان خانه در جایی دور از دیده و در پستوها امری عادی و حتی ضروری بوده.زنان و دختران خانه طولانی ترین زمان روز خود را در این دخمه های کم نور و نمور می گذراندند و مشغول پخت و پز و تامین خوراک خانواده بودند. طراحی داخلی این مطبخ ها معمولا بدین صورت بود که دور تادور سکو هایی تعبیه می کردند که زیرو روی آنها ظروف را قرار می دادند.همچنین خوراکی ها را روی تاقچه های دیواری برای دور بودن از دسترس حیوانات موذی نگهداری می کردند.در وسط آشپزخانه  اجاق های پخت و پز بود  و یا میزی از آجر یا سفال در وسط به عنوان میز کار قرار می دادند و اغلب تنورک هایی نیز در آن تعبیه می شده.تنور بزرگتری در گوشه مطبخ یا در حیاط برای تهیه نان وجود داشته.شستشو ها در خارج از مطبخ و در حیاط صورت می گرفته. نور مطبخ معمولا ازدریچه های سقفی یا پنجره های کوچکی که به حیاط  راه داشته در طول روز تامیین می شده و در ساعات تاریکی  فقط یک نور مرکزی در وسط قرار می گرفته. مطبخ ها انبارهای مواد غذایی و خوراکی هایی که در طول سال مصرف می شده نیز بوده که به صورت های روغن اندود کردن-خشک کردن- شور کردن- ترش کردن- دودی کردن و... نگهداری می شده و در زیر یا روی همان سکو ها می چیدند و با پارچه می پوشاندند. شاید تنها تزئین این دکوراسیون ساده آویز نمودن برخی خوراکی های رنگی از سقف برای خشک نمودن آنها بوده. با گذشت زمان و دستیابی به متریال های جدید همین طور توجه  بیشتر معماران به فضایی چون مطبخ به تدریج در سالهای طولانی این فضا های دخمه مانند تبدیل به آشپزخانه های مدرن امروزی شد. زمانی که معماران تجربی جای خود را به معماران تحصیل کرده دادند ،زمانی بود که همه فضاهای خانه حتی همین مطبخ ها و همچنین سرویس های بهداشتی که وضعیتی مشابه وبلکه دهشتناک تر داشتند دارای تعریف  در طراحی و کاربری شدند.علم روانشناسی با  توجه به نیاز ها و خواسته ها و عادات و روشهای زندگی  افراد در کنار هنر معماری خودنمایی کرد. آنچه که همیشه در مقالاتم به آن اشاره نموده ام و به کار آموزانم نیزبه عنوان اولین درس معماری  آموزش می دهم این است که هر فضایی که طراحی می شود برای فعالیت های انسانی برنامه ریزی می گردد.بنابراین توجه همه جانبه به حالات روانشناسی ، نیازها ، حرکات وحتی آناتومی انسانی و...در آن حائز اهمیت است.یک طراح خوب اول باید یک روانشناس خوب باشد تا دید گسترده ای از روحیات انسان های مختلف و شیوه زندگی آنها داشته باشد. امید است این سری مقالات برای شما مفید واقع گردد.در بخش های بعدی به بررسی روند طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه و ضوابط طراحی آن می پردازیم. دانلود فایل :

جزئیات
رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی

17 مرداد1396

رنگ در دکوراسیون داخلی: در چند مقاله پیش جمله ای  را که همیشه به شاگردانم یادآور می شوم نوشتم."عشق و شوق درونمایه هنر است و هنر یعنی خلق آنچه در ذهن می گذرد و رنگ تجلی بخش بر این خلقت است." این جمله بر اهمیت رنگ در طراحی ها و دکوراسیون داخلی تأکید دارد.همانطور که قبلاً به آن اشاره شد هر فضایی که طراحی میشود برای فعالیت های انسانی برنامه ریزی می گردد.بنابراین توجه به حالات و روحیات و روش های زندگی افراد در ارتباط با آن فضا بسیار حائز اهمیت است ،و در اینجا رنگ ها نیز به علت تاثیر بالایی که بر روان انسان دارند به طور دقیق تری باید مورد بررسی قرار گیرند تا بهترین نتیجه را در راستای استفاده کاربر از فضا داشته باشند. ما با رنگ به فضایی شادی و نشاط میبخشیم، فضایی را به آرامش میکشیم و یا حتی با رنگ کاربری یک فضا را نشان میدهیم.رنگها باعث ایجاد ذهنیت از فضا ها در ما میشوند.برای مثال هر زمان از اتاق مدیریت صحبت میشود تنالیته ایی از رنگ گرم قهوایی به ذهن می رسد،در مورد بیمارستان سفید و آبی آسمانی و یا در مورد اتاق خواب رنگهای تیره و روشن از آبی یا بنفش را میبینیم و.... اینها همان تأثیر عمیق و ناخداگاه رنگ بر ذهن انسان است. شناخت اثری که هر رنگ بر روی ذهن دارد ما را یاری میکند تا بهترین حالت روحی را از فضا بر روی کاربر بگذاریم.من همیشه بر این تأکید دارم یک طراح خوب اول باید یک روانشناس خوب باشد. بدین منظور بعد از اینکه با کاربر فضا پیرامون طرح و خواسته های مورد نظرش گفتگو کردید،لازم است  چالش هایی را در ذهن او ایجاد نمایید که باعث میشود کمی بیشتر در مورد حالات و روحیات  و عادات خود و سایر کاربران فضا صحبت کند.این روند باید بسیار آرام و صمیمانه و با ظرافت پیش رود و سپس با هوشمندی بر اساس داده های ارائه شده چارتی آماده نمایید از آنچه نیاز های اصلی  کاربر است تا خواسته هایش و  آنچه شما در کنکاش ذهنی وی برایش در نظر گرفته اید  تحقق یابد .چه طراحی فرم خاصی باشد چه استفاده از رنگ و هارمونی ویژه ایی. در هر صورت شما در این مرحله روانشناس خواهید بود.مثال کوچکی از یک پروژه مسکونی شاید باعث هر چه بیشتر  روشن شدن این مطلب گردد.فرض نمایید منزل مسکونی مربوط به یک استاد دانشگاه است که 2 فرزند نوجوان دارد و همسر ایشان نیز شاغل هستند. این خانواده تایم بیشتری از روز را خارج از منزل هستند و کاملا خسته باز میگردند.در مصاحبه با آنها متوجه خواهیم شد دختر 12 ساله شان نوازنده ویلون است و پسر 16 ساله شان علاقه زیادی به فوتبال دارد.خانم و آقای x بسیار اهل مطالعه هستند و کتابهای زیادی دارند و...این موضوعات در بحث های دوستانه نمایان میشود و در غیر اینصورت کاربر تنها در مورد آنچه از فرم  و ظاهرفضا نیاز دارد صحبت می کند. و حالا آنالیز: این خانه نیاز به فضا های  آرام بخشی دارد به ویژه در بخش های مانند نشینمن ،آشپزخانه و اتاق خواب والدین .فضاهایی با نور و رنگ مناسب .فضای نشینمن را میتوان با زمینه ایی از کرم های تیره و روشن و سبزهای زیبا و کمی بژ مناسب حال استراحت های خانوادگی و گاهی مطالعه طراحی کرد.اتاق خواب را سفید کنید و در گوشه کنار آن از انواع آبی استفاده نمایید.سفید خستگی را به در میکند و آبی ایجاد آرامش میکند.و اما آشپزخانه را کمی انرژی بخش تر طراحی و رنگ آمیزی کنید که بازسازنده انرژی از دست رفته در طول روز است و جان دوباره ایی برای تهیه و صرف غذای خانوادگی می دهد.میتوان زمینه ای از طوسی با بخش هایی از رنگ گرمی چون نارنجی باشد.قرمز را در این آشپزخانه فراموش کنید با این که اشتها آور است ولی چون بیشترین استفاده از فضای آشپزخانه در شب و زمان خستگی  از کار روزانه است بیشتر باعث عصبی شدن و نیاز زودتر به ترک فضا را ایجاد می کند. همه این ها در بستر نوری مناسب تأثیر واقعی خود را میگذارد.این نور است که رنگها را نمایان می کند (خواهشمند است مقاله های نورپردازی در دکوراسیون داخلی که چندی پیش در سایت ارائه شد را حتماً مطالعه نمایید.در این مقالات نورپردازی ویژه هر فضا را به تفسیر مورد بررسی قرار داده است.مطمئناً رعایت این نکات در کنار هم در روند طراحی های معماری و دکوراسیون های داخلی شما کارساز خواهد بود) اکنون سری به اتاق دختر 12 ساله بزنیم.دختری در سن نوجوانی با روحیه ای لطیف که نیازمند خلاقیت است .رنگ یاسی و هارمونی از رنگ بنفش  ذهن او را یاری خواهد کرد.در کنار آن  رنگ سرخابی نشاط و سرزندگی نوجوانی را حفظ خواهد نمود. در اتاق پسر16 ساله که روحیه ورزشی دارد و به طبع با نشاط و سرزنده است.بهترین گزینه برای طراحی دکوراسیون اتاقش زمینه ایی از لیمویی با تزئینات سبز روشن است که هم هیجانات بیش از حد این دوران  کنترل خواهد کرد هم همیشه او را شاداب نگه خواهد داشت. با این مثال تا حدودی متوجه ارتباط  بین علم  روانشناسی و استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی شده اید.این کنکاش ها برای زمانی که خودتان نیز کاربر فضا هستید کاربرد دارد.نیاز ها و دغدغه های خود و سایر کاربران مرتبط با فضا را بررسی کنید  تا بهترین نتیجه را اجرا نمایید.جدول نیز به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. زرد: نشاط آور- گرما بخش- اشتها آور- ضد افسرگی قرمز: هیجان آور- تحریک کنده عصبی و حسی- نشاط آور آبی : آرامش بخش- یاد آور طبیعت-ایجاد حالات روحانی- بسیار مورد علاقه کودکان سبز: تا حد زیادی آرامش بخش- یادآور طبیعت- ایجاد حس سلامتی و نشاط- ضد افسردگی بنفش : کم کننده اشتها- خلاق کننده ذهن- وادار کننده به تفکر و تمرکز نارنجی: نشاط آور- اشتها آور- ایجاد  کننده حس امید و سرزندگی قهو هایی : ایجاد حس استواری و صلابت- یادآور طبیت- ایجاد کننده اعتماد به نفس سفید :رفع کننده خستگی- ایجاد حس سلامت- برقرار کننده تعادل مشکی : تکمیل کننده.برقرارکننده تعادل.ایجاد اعتماد به نفس.پوشاننده نواقص.رنگ اطمینان اکنون با بررسی بیشتر نمونه های مشابه و همچنین نحوه صحیح نورپردازی(رجوع شود به مقالات نورپردازی)  به طراحی صحیح دکوراسیون های داخلی و پروژه های معماری دست خواهید یافت. امید است مقاله فوق مفید واقع گردد.در مقالات جدید  نیزبا ما همراه باشید.

جزئیات